gomblyuk

gomblyuk

Projektor használata az otthoni varrásban

Papírmentesen

2020. június 19. - Ágivarr

Ha olvasol külföldi varrós blogokat, weboldalakat, vagy tagja vagy nemzetközi varrós csoportoknak, akkor biztosan hallottál már az otthoni varrás legújabb, szerintem a háztartási varrógép feltalálása után második legnagyobb újításáról.

Én magam január óta követtem lelkes figyelemmel az új „hóbortot”, egyre jobban szemezgettem vele, majd májusban végleg csatlakoztam a legmodernebb módszert használók táborához.

15.jpg

Nem nevezhető tipikus varróeszköznek a projektor, mégis hatalmas segítség annak, aki pdf-szabásminták alapján varr. A szabásmintát eddig kinyomtattam, összeragasztottam, legtöbbször a ragasztás előtt körbevágtam. Papír-, tinta-, idő- és helyigényes, nemszeretem tevékenység volt. Gyakran azért nem álltam neki egy-egy varrásnak, mert nem tudtam elegendő időd, kedvet összpontosítani a gyakran több 10 oldalas minták összeállításának. A szabásminták tárolása is gondot okoz egy idő után, összetekerve is sok helyet foglalnak.

01_3.jpg

A projektor használatával egy az egyben kihagyható a nyomtatás-vágás-ragasztás-vágás unalmas, és ezek után felesleges folyamata, és időmet, energiámat az örömet adó varrásra tudom összpontosítani.

Az otthoni mozizáshoz használt projektor ma már nem akkora ritkaság, akinek van, jó eséllyel használhatja szabáshoz is. Új projektor vásárlásnál a fő szempontok

  • természetesen az ára, ami az elfogadhatótól a csillagos égig terjed,
  • a kivetített felület mérete, amit a szabóasztalod, vágóalátéted mérete határoz meg,
  • a távolság, amiről ezt a méretet ki akarjuk vetíteni, ezt befolyásolja, hogy milyen magasra tudod felszerelni a projektort a mennyezettől vagy a bútorzattól függően.

10_1.jpg

Az én szabóasztalom a férjem dolgozóasztala, amire kényelmesen ráfér a 60*90 cm méretű vágóalátétem. Ez megadta a kivetítés méretét is, amit a projektorom 150 cm magasságból tud megoldani. (Azóta beszereztem egy hosszabb, fehér kábelt). A projektor WiFi-s, azaz a laptoppal nem kell csatlakoztatni.

A projektort lehet saját, gyári vagy univerzális, "mindenhez jó" fali vagy mennyezeti tartóval rögzíteni, de barkácsolni is.

Az én projektoromhoz gyári nem volt, mást pedig nem javasoltak hozzáértők, így terveztem egyet neki, és az asztalos barátunk elkészítette.

12.jpg

13.jpg

A Projectors For Sewing Facebook csoportba muszáj belépned, ha projektor használatán gondolkodsz. Megtalálod szinte az összes létező és alkalmas projektor leírását és nagyon profi grafikonos összehasonlítását, de vannak „kedvelt témák” is, ezek alatt tematikusan sorakoznak az informatív cikkek és hozzászólások. Mind angolul, de egy kattintással lefordítható, ha arra van szükség.

A használatáról röviden írok, ha valaki belevág, sokkal mélyebben kell belemerülnie a témába, mint amire a cikkem vállalkozik. A projektort párosítani kell a laptoppal, számítógéppel, ezután következhet a kalibrálás. A csoport fájljai közt kész, négyzethálós kalibrálási segéd-pdf-et találsz. A kalibrálás lényege, hogy eredményeképpen a projektor által kivetített felület pontos téglalap alakú lesz, sarkai derékszögűek, szemközti oldalai párhozamosak. Ekkor a kivetített szabásminta sem lesz torz. A kép a kalibrálással éles lesz, a vonalak jól láthatók. A négyzetháló segít a vonalak párhuzamosságának és a rácsozás méretének (cm vagy inch, mindkettőre van pdf) beállításában. Jó hír: a kalibrálást csak egyszer kell elvégezni.

03_1.jpg

A pdf-szabásminta megnyitása (pl. Adobe Acrobat Reader-rel) után a vetített kép megjelenik a vágólapon, szabóasztalon. A szabásmintákon mindig van tesztnégyzet (test square), amin lemérheted, megfelelő mértékben van-e kinagyítva a minta. Ha nem, a megjelenítési % állításával pontosíthatod.

02_3.jpg

A projektoron való kivetítésre és közvetlen szabásra az EGÉSZ szabásminta-részek alkalmasak, pl. eleje, háta, ujja, gallér stb. Azaz nem fogod tudni használni azt a mintát, aminek egy vagy több része csak több A4-es lapra fér rá. Jó hír, hogy a legtöbb minta az A4 vagy Letter méret mellett tartalmazza az A0 vagy Copyshop méretű mintát is, amik eredeti funkciójuk szerint fénymásolóüzletekben kinyomtathatók, a szabásminta egyes részeit már csak ki kell vágni (én ezt sosem próbáltam). Kevésbé jó, hogy míg az A4 minták rétegzettek (layered), azaz kiválaszthatod, melyik méretet akarod nyomtatni, a többi méret zavaró vonalait elrejtheted, ez a nagyméretű fájloknál ritkán van így. Mivel a tervezők is szép számmal tagjai az említett Facebook csoportnak és szeretnének haladni a vásárlóikkal, ezért többségük már azon dolgozik, hogy a nagyméretű fájljaik is rétegzettek legyenek, az új mintáikat pedig már eleve így készítik. Kimondottan projektorfájl is készül a szabásmintákhoz újabban. Ez abban különbözik a hagyományos nagyméretű fájltól, hogy amellett, hogy rétegzett, a mintarészek elrendezése szálirányban van, hogy a felfektetett anyagot a lehető legkevesebbet kelljen mozgatni a vágófelületen, a fájlt pedig csak vízszintesen kelljen mozgatni a számítógépen, továbbá néhány cm vagy inch beosztású négyzethálós a háttere, hogy a kivetítés pontossága sose legyen kérdéses.

08_2.JPG

De mi van akkor, ha a megvásárolt pdf-szabásminta nem tartalmaz nagyméretű fájlt? Felveheted a kapcsolatot a tervezővel, és kérheted, hogy küldje el neked. Mivel minden A4-es papírra nyomtatható minta egy nagyobb fájl felszabdalásával jött létre, az már a tervező rendelkezésére áll, legnagyobbrészt az ő jófejségén múlik, megosztja-e veled. Én is kértem már közvetlenül tervezőktől nagyméretű fájlt, volt, aki elküldte, volt, aki folyamatosan készíti őket és elérhetővé teszi. Volt, aki elzárkózott, de ekkor is van megoldás.

Az A4 oldalakat gyorsan és könnyen összerakhatod nagyméretű fájllá (akár ingyenes) grafikus programok segítségével, mint a Photoshop, GIMP, Inkspace, vagy akár a PowerPoint. Én is kipróbáltam, és tényleg pofonegyszerű, a csoportban erre is találsz útmutató videót.

09_2.JPG

A kelme elrendezése és a minta méretpontos kivetítése után következhet a szabás, amihez papír szabásminta mellőzésével is hasznosak a szabásminta-nehezékek, mert megakadályozzák az anyag elcsúszását. A legkényelmesebb, leggyorsabb szabóeszköz számomra a körkés. Ha ollóval szabsz, érdemes a kivetített mintát átrajzolni az anyagra, még így is tetemes az időnyereség.

Nagyon jó móka, hidd el nekem!

14_1.jpg

15.jpg

Mivel én gyakran módosítom a szabásmintákat a testalkati sajátosságok miatt, hamar felmerült a kérdés: meg tudom-e ezt oldani projektoron keresztül? A választ egy későbbi cikkemben olvashatjátok.

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr7015903518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása