gomblyuk

gomblyuk

Szegőpánt készítése egyszerűen

2018. január 06. - Ágivarr

Eljutottam végre oda, hogy különösebb rendezkedés nélkül hozzáférek a varrógépeimhez, sőt, le is tudok ülni hozzájuk, és varrni is tudok, feltéve persze, hogy van rá időm. Továbbra is maradok a kisebb, gyorsan elkészíthető daraboknál (legalábbis igyekszem, de pl. épp most fejeztem be a lányomnak egy nagyon-nagyon csinos pizsamát, majd megmutatom!). Bubunak bodykat is varrtam, amikhez a méretei alapján készítettem szabásmintát... októberben talán. December végén csinálhattam is újra, mert kinőtte. A bodykat bordás pamutpánttal szegtem, amit kiszolgált atlétából szabdaltam, nagyon egyszerűen.

Brother Coverstitch (2).jpg

 

Volt két kiselejtezett trikó a "jó lesz még valamire" feneketlen zsákban. Kaptunk használt babaruhákat is, amik közt sok, valaha fehér színű, de nagyon jó állapotú body volt. Gondoltam egyet és befestettem őket. Simplicol ruhafestéket használtam: tavaszzöldet, pipacspirosat, kukoricasárgát, enciánkéket és meggypirosat. Bedobtam egyikhez-másikhoz némi fehér pamutanyagot is, biztos, ami biztos. :)

Az egyik trikó zöld lett, a másik bordó. Nagyon egyszerűen csináltam belőlük kb. 8 méter egybefüggő szegőpántot. Így bármilyen, körkötött holmiból lehet folyamatos szegőpántot készíteni.

Kiterítem a trikót, és függőlegesen bejelölöm majdnem a felénél, annál egy kicsit jobbra (vagy balra, ahogy tetszik). A jobb oldalon (a szélesebb oldalon) vízszintesen, párhuzamos vonalakban bevagdosom a trikót. Az alábbi képen bejelöltem, hogy hol vágom (vízszintes vonalak) és meddig (függőleges szaggatott vonal).

Bias making (3)

A csíkok vastagsága tetszőleges, én a ferdepánt-felvarró apparátomba illő 4,5 cm-esre vágtam őket. Pont emiatt is fogtam bele ebbe az újrahasznosításba; ez a kis kütyü kétszer is befelé fordítja a pántot, így pl. passzéanyagból nagyon vastag szegélyt csinálna, míg a trikóból finom vékonyat, babáknak valót. :) Az, hogy a trikó kissé kinyúlt és nem párhuzamosak az oldalai, és emiatt nem lesz tökéletesen egyenes a pánt, nem probléma, varrás közben a kütyü szépen kiegyenlíti a különbségeket.

Így néz ki a trikó a bevágásokkal:

Bias making (4).jpg

Bias making (5).jpg

Most a fehér szaggatott vonalat oldalra húzva terítem ki a trikót, a vágott csíkokkal lefelé. Kicsit rendezgetni kell, hogy simán feküdjenek a rétegek. A cél az, hogy a vágások végeit mindkét oldalon lehessen látni, így:

Bias making (6).jpg

Most jön a lényeg: ezen az oldalon is fel kell vágni a csíkokat, de nem mindegy, hogyan. Ha minden vágást a szemközti megfelelőjével kötnék össze, és úgy vágnám fel, sok karikát kapnék, nem folytonos csíkot, én pedig azt szeretnék. Tehát nem így kötöm össze a két oldalon a vágásokat:

Bias making (7).jpg

Hanem a bal oldali legfelső bevágást a jobb oldalon lévő, felülről második bevágással, így:

Bias making (8).jpg

Összekötöm a két pontot egy egyenes vonallal, pl. fictollal. Lefelé haladva az összes további bevágás-párt összekötöm így. Ezt kapom:

Bias making (9).jpg

Ezután ollóval felvágom jelölések mentén, alul és felül is levágom a trikó felesleges, szegett széleit.

Bias making (10).jpg

Ezzel kapok egy kupac bordás szegőpántot...

Bias making (11).jpg

...amit lazán feltekerek egy csinos kis tekerccsé.

sdr

A zöld szegővel varrtam az egyik bodyt. Brother Coverstitch 2340CV fedőzőm van, most először használtam a hozzá való pántfelvarró-apparátot. Valóban könnyű vele dolgozni, de csak miután kitapasztaltam a beállításokat (kb. 10 perc és fél méter pánt lett a próbálgatás áldozata). Enélkül is lehet szép szegélyt készíteni, csak két lépésben, rugalmas öltésekkel.

Brother Coverstitch (1)

 

És ilyen lett a kis body (itt kissé összehajtva):

mde

Ez az első body, amit varrtam. Érdekessége, hogy én is szerkesztettem a szabásmintáját.

 

I made tubular binding from two cotton vests.

Köszönöm, ha megosztod! Az újabb bejegyzésekről értesítést kapsz, ha feliratkozol! Jó olvasgatást!

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr6414095343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása