gomblyuk

gomblyuk

Bélelt mellénykék

2016. február 27. - Ágivarr

Amíg még hideg van, gyorsan megmutatom nektek az unokaöcsikéimnek Karácsonyra varrt mellénykéket. Kívül mintás pamutvászon, belül egyszínű polár. A fotózáshoz kellett némi ügyeskedés. A cél az lett volna, hogy nagyság szerint üljenek sorban, hát ezt nem sikerült elérni. :22

 

Első lépésként a gyerekek anyukájától, sógornőmtől elkértem a méreteket, azok alapján 104-es, 116-os és 128-as méretű mellény-szabásmintát kerestem (és találtam). Kimásoltam egy papírra az összeset.

02

Először a legnagyobb méretet szabtam ki, majd levágtam a közepes méretre a szabásmintát, azt is kiszabtam, végül a legkisebbre kurtítottam a mintát, és kiszabtam a mini mellénykét is (a pamutot előtte beavattam, vasaltam).

A patentok helyét is átjelöltem, grafittal. A ráhagyás 1-1,5 cm. Szabás után szépen elcsomagoltam az egyes részeket, és pihentettem úgy egy hónapig...

03

Mikor már nagyon sürgetett a közelgő ünnep, elővettem a varrógépet és nekiláttam. Egymás után készre varrtam a mellénykéket, mert mindegyikhez át kellett fűznőm a gépet: a legkisebbet zöld cérnával varrtam, a közepeset narancssárgával, a legnagyobbat kékkel.

A polár részek oldalával kezdem:

04

A varratokat az anyag színéről (ami a belsejében a színe lesz) letűzöm, így kilapult a ráhagyás és szebb is lett. Ezzel szoktam pl. a gyerekpólók alját felhajtani, mert nincs fedőzőm (egyelőre).

05.JPG

A mintás részeket is oldalt varrom össze, a ráhagyást szétvasalom, és színt színére fordítva egymásra helyezem a két réteget.

06.JPG

Pontosan egymáshoz igazítom a szegélyeket, gombostűzöm (lehet fércelni is, ha úgy biztonságosabb), és körbevarrom szinte mindenhol, kivéve a vállainál és a karkivágások felső részénél, itt 6-8 cm-t az elején és a hátán is kihagyok. Így:

07.JPG

Az össze nem varrt részeknél tudom majd kifordítani a mellényt, de előtte bevagdosom a ráhagyást az íves részeken. A homorú íveken egyszerűen varratig becsipkedem (vigyázok, el ne vágjam a cérnát, nyilván ez is előfordult már :) ), a domború íveknél pedig kicsi, ék alakú darabokat vágok ki. Így itt a kifordítás után nem torlódik az anyag, a homorú íveknél pedig nem feszül, húzódik, hanem szép sima, egyenletes vastagságú lesz. A ráhagyást körben egyforma szélességűre vágom, nálam ez 1 cm volt.

Kifordítom az egészet. Jól látszik, hogy hol nem lett összevarrva: a vállánál és a karkivágás felső szélén. De hamarosan ezt nem is lehet majd észrevenni!

10.JPG

A vállak összevarrásával folytatom. Két részletben is csinálhatom, kezdőként így egyszerűbb: a mintás anyagot színt színével összefogom (nem fogom hozzá a bélést!), a nyakkivágás felőli végénél pontosan összeillesztem a varrásnál, és innen indulva, elsőre csak a mintás anyagot varrom végig. Aztán ugyanígy a bélést is, szintén a nyakvarrástól indulva.

11

12

De egyszerre is végigvarrhatom, ekkor is fontos a nyakvarrások pontos illesztése (kék nyíllal jelöltem):

13

Ha most kifordítom és eligazgatom a mellénynek ezt a részét is, már látszik ugye, hogyan is tovább.

14.JPG

Behajtom a vágott széleket ugyanolyan szélességben, mint a ráhagyás volt belül. Gombostűzöm, és kézzel, apró öltésekkel bevarrom a nyílást, minkét vállnál.

15

Ezután körben, a szegély mentén gombostűzöm és a színéről egyenes öltésekkel végigvarrom, a szélétől 1 cm-re. Ha mindenhol egyforma széles a ráhagyásom, akkor könnyű dolgom van és szép lesz a szegélyem, mert közvetlenül ott varrom végig, ahol a ráhagyás véget ér. Íme a majdnem kész mellény:

16

A szabásminta átmásolásakor bejelöltem az alsó és a felső patent helyét. A kisebb mellényeken három patent lesz, a legnagyobbon négy. Vonalzóval kimérem és berajzolom a köztes patentok helyét, és előveszem a patentozót. Azért is varrtam különféle színű cérnákkal az egyes mellénykéket, hogy azokkal egyező színű, de mellényenként eltérő műanyag patentokat tehessek rájuk, így majd nem keverik össze a gyerekek. Ez egy név nélküli patentozó, de jól végzi a dolgát és egyelőre nem hibásodott meg. Márkás testvére a KAM patentfogó, ami ugyanezt tudja, ugyanezekkel a patentokkal működik. Könnyen kezelhető, a patentok tartósak, nem esnek ki a ruhából. Kirángatni, kitépni ugyan ki lehet, de normál használat mellett nálunk még nem fordult ilyesmi elő.

17.JPG

A kész patentozás...

18

20

... és a kész mellénykék:

21.JPG

Mivel a patentok mindkét oldalról egyforma domborúak, a mellénykéket kifordítva is fel lehet venni, ha a kiskrapekoknak  nem tetszene a minta.

Végül egy találós kérdés: mennyi a mellényeken szereplő számok szorzata? :)

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr5414095233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csilla75 2016.03.01. 19:55:33

1548642582 (a gyors és határozott válasz többet ér az igazságnál :)

gomblyuk 2016.03.01. 20:11:20

Ez a találós kérdés megfejtése lenne? :)

Szabásmintaívek tárolása | 2016.03.06. 14:53:10

[…] belefognék, visszatérek kicsit az előző bejegyzésemben feltett kérdésemre. Egy választ kaptam csak, legalábbis azt hiszem, hogy válasz lehetett. […]

Gyóniné Lavati Eszter 2017.01.21. 13:22:06

Köszönöm a mintát a helyes válasz a 0 ;)

gomblyuk 2017.01.21. 15:17:56

Szívesen! :)

Ágnes Ziqs-Pál 2017.12.15. 22:35:42

Köszönöm, kiprobálom. Amúgy a megfejtésa találos kérdésre minden esetben 0 azaz nulla mert mindhárom mellényen van nulla és nullával való szorzás minden esetben nullát ad. :-)

gomblyuk 2017.12.15. 22:44:54

Nincs mit, és igen! :)
süti beállítások módosítása