gomblyuk

gomblyuk

Ruhatár-tervezés 5.

Kollekcióban gondolkodom

2020. április 15. - Ágivarr

Ezt a cikksorozatot tavaly, a gyes utáni újbóli, őszi munkába állás apropóján indítottam. Az őszi gardróbból lassan átváltottam a néhány ruhadarab kivételével szinte azonos télibe, és most, hogy a tavasz után jöhetne a nyár, ahogy sokan, én is itthon vagyok a világjárvány miatt a családommal leggingsben, pólóban. Szerencsés esetben ősszel talán újra járhatunk dolgozni, iskolába-óvodába, így a cikksorozatomat folytathatom ott, ahol abbahagytam: tovább alakítom az őszi ruhatáram. Mivel jó pár kilót leadtam a tavalyi tervezgetés óta, néhány újonnan varrt ruhadarabot nem fogok tudni hordani, ebből a szempontból tiszta szerencse, hogy idő hiányában nem tudtam mindent megvarrni, amit elterveztem. A színek, anyagok kombinálásáról olvashatsz most.

  • Mi a kedvenc színed, Bubu?
  • A zöld és a virágos!

Ez alapjaiban határozza meg a választásaimat.

ipiccy-collage_1.jpg

A varrásban az a jó, hogy nem csak a szoros értelemben vett varrási munka tartozik bele. Sokkal élvezetesebb az anyagok nézegetése, fogdosása, annak tervezgetése, hogy mi lesz belőle, milyen részletekkel, hogy fog állni, mivel fogom felvenni. Ha magam készítem a szabásmintát, hogy fogom alakítgatni? Bár az egyszerűbb szabásvonalakat szeretem, gondolatban azért eljátszom néha komplikáltabb ötletekkel is. Ez a "fejben történő varrás" teszi izgalmassá az egészet, ez teszi élvezetessé magát a MUNKÁT.

Ebben a sorozatban a meglévő anyagaimból indultam ki, mert szeretném őket felhasználni, és addig nem vásárolni újabb anyagokat, amíg csak lehet. A későbbiekben csak azt az anyagot szeretném megvenni, amire a ruhatáram bővítéséhez, karbantartásához szükség van.

A színek tekintetében szerencsém van, mert csak néhány színcsoportot kedvelek és tartok a magam számára előnyösnek, így ezek általában jól is kombinálhatók. Biztos neked is vannak kedvenc színeid, amikről tudod, hogy jól állnak, jól érzed magad bennük. Nekem ezek a kékek, türkizek, petróleumok, esetleg zöldek, jól kombinálhatók, és feldobja őket kis mennyiségben némi pirosas, korallos, amikor valami különlegesebbet szeretnék, de ezek leginkább kiegészítőkben jelennek meg. Különböző színek kombinációinak nézegetésére ajánlom a Color Palettes oldalt, szemet gyönyörködtető módon mutatja az egyes színeket egymás mellett.

01_kek-piros.jpg

Ha tudod, mik a szívesen hordott színeid, kialakíthatsz magadnak egy palettát, amire építheted a ruhatáradat. A palettán nem csak a kedvenc színek fognak szerepelni, hanem olyanok is, amik hordható kombinációkká egészítik ki őket. Ha pedig túl sokféle színt szeretnél használni, és ezek közül nem minden passzol mindennel, több palettát is kialakíthatsz.

Az én kék-zöld színeimre példa:

01_kek-zold.jpg

Kivághatsz az anyagaidból kis négyzeteket, és játszatsz velük: melyik mutat jól melyikkel? Ezt a már bemutatott Trello-ban is megcsinálhatod, külön listákat létrehozva egy-egy palettának. A lényeg, hogy használd szabadon a fantáziádat, de törekedj olyan kombinációkra, amiket fel is vennél.

Egy palettában szerepelnek majd mindazok az anyagok, amikből az egymással hordható ruhadarabjaidat varrod. Ezért olyan színek, anyagok is lesznek benne, amikre lehet, hogy eddig még nem gondoltál. Például én legtöbbször a szép, színben tetsző és mintás anyagokat veszem (vettem) spontán, ezekből túl sok is van, és a minták miatt nehezen kombinálhatók. Ami összekötheti őket, azok az egyszínű anyagok, mondjuk egy sötétkék nadrág, amit 5 mintás blúzból négyhez biztosan fel tudok majd venni. Egy-egy palettának nem feltétlenül kell túl nagynak lennie!

Kellenek tehát olyan alapszínek, amik mindennel hordhatók a palettán vagy az egyes palettákon belül. Ezeken belül én két színcsoportban gondolkodom:

  • a semleges színek csoportja magában foglalja a fehéret, feketét, szürkéket, drappokat

02_paletta_semleges.jpg

  • az erősebb színekhez tartoznak azok az egyszínű anyagok, amikkel könnyen kiegészíthetem a meglévő anyagaimat egy szetté, de kevésbé visszafogottak. Ezek bármilyen színek lehetnek, amik illenek a mintás anyagaidhoz, és amit szívesen felveszel.

02_paletta_elenk_2.jpg

02_paletta_elenk_1.jpg

Az én kékes-zöldes+ semleges színkombinációimra példa:

01_kek-neutralis.jpg

Ezekkel kombináld össze a mintás anyagaidat, hogy lásd, hogy hatnak együtt, mit tudnál elképzelni belőlük. Jó, ha egy-egy szín vagy minta más-más színekkel is kombinálható.

Egy anyagból több ruhadarabot is varrhatsz, ezzel megnöveled a variálási lehetőségét az adott színnek. Előfordult, hogy egy anyag nagyon megtetszett és többet vettem belőle, hogy biztosan elég legyen bármire, aztán két különböző darabot is tudtam belőle varrni. Az ilyen vásárlást a jövőben szeretném elkerülni, de ha van ilyen nagyobb anyagom, akkor próbálom praktikusan felhasználni.

Az anyagok mintáján túl a textúrájuk is befolyásolhatja, hogy milyen palettába illeszted be őket. Én szeretem a különböző felületű anyagokat, például a lenvásznat és a hímzett kelméket - ez utóbbit kisebb mennyiségben.

Néhány példa az én palettáimra (egy-egy sor egy paletta):
collage2.jpg

collage3.jpg

collage4.jpg

collage1.jpg

Jó tervezgetést! :)

A cikksorozat részei:

Ruhatár-tervezés - Bevezető, kedvcsináló

Ruhatár-tervezés 2. - Meglévő ruhák szelektálás

Ruhatár-tervezés 3. - Szabásminták rendszerezése

Ruhatár-tervezés EXTRA - Letölthető PDF munkalap varrós projektekhez

Ruhatár-tervezés 4. - Meglévő anyagok rendszerezése

Ruhatár-tervezés 5. Saját paletta kialakítása (jelenlegi cikk)

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr3515231676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása