gomblyuk

gomblyuk

Ruhatár-tervezés 4.

Az anyagok rendszerezése, válogatása

2019. december 25. - Ágivarr

Az évek során felhalmozott anyagok átválogatása, rendszerezése sokkal nagyobb feladat, mint ugyanez a PDF szabásminták esetében. Több helyen tárolom őket, nagy helyet foglalnak, tér, idő és egy kis természetes fény sem árt a művelethez.

2_2.jpg

A fenti anyagok sajnos nem az enyémek, erről az oldalról választottam a képet.

A cikksorozatom címe őszi ruhatártervezés, de már vígan tél van egy ideje... Bár valóban az én őszi munkába járós ruhatáram kialakítása adja a sorozat gerincét, a leírt módszer, folyamat bármelyik évszakban követhető, így egyszerűen átnevezem a sorozatot ruhatár-tervezésnek! :)

Egy szép, napos őszi délelőtt a nappali közepére hurcoltam az anyagos dobozaimat és kipakoltam őket. Tavasszal már végeztem egy szelektálást, és azokat az anyagokat, amikről biztos voltam, hogy soha semmit nem varrnék magamnak és a lányomnak sem, eladtam, a kisebb anyagokat elajándékoztam (ugyanazt a válogatást megcsináltam, mint a ruhák esetében). Tehát (elvileg) már csak azokkal az anyagokkal kellett foglalkoznom, amik tetszenek. Ezeket viszont mind, egyszerre kell átnézni, két okból is.

  • Egyrészt találtam ugyanolyan anyagból két darabot is, külön-külön talán használhatatlan, de együtt már kijön belőle egy valami.
  • Másrészt az egész procedúra után szeretném egyfajta rendszerben tárolni az anyagokat, ehhez pedig jó, ha mindet együtt látom, mert el tudom dönteni, miként csoportosítsam, tároljam őket.

Az anyagokat felhasználásuk szerint csoportosítottam:

  • gyekekruha anyagok
  • női anyagok
  • egyéb anyagok

A gyerekruha anyagok nagyjából rendben voltak egy kisebb szekrényben, ezeket csak újra kellett rendeznem:

01_1.jpg

A női anyagokat így csoportosítottam:

  • jerseyk (vastagabbak, bársonyok, pamutok, rugalmas pamutok, viszkózok és műszálasak)

img_20191222_160549a.jpg

  • szövöttek (vastagabbak, közepes vastagságúak és vékony blúzanyagok)

img_20191223_173523a.jpg

img_20191223_173459a.jpg

  • fürdőruhaanyagok
  • fehérneműanyagok
  • nagyobb maradékok

A fehérnemű alapanyagok szintén egy külön szekrényben vannak, amit már egyszer nagyon alaposan átválogattam. Ezek kisebb mennyiségek, műanyag kosarakban tárolom őket fajta szerint. Ha érdekelnek a fehérneművarrás alapanyagai, itt találsz róluk egy cikket, a Teli Kosár blogom pedig teljes egészében a fehérneművarrásról szól.

fehernemus.jpg

Az egyéb anyagok igen tarka csoport: mindenféle műbőrök, sporttáska-anyagok, különleges alkalmi kelmék, hálós anyagok stb. kerültek ide, illetve a közbélések, ragasztófátylak, bélésselymek.

A vágatlan anyagokat összehajtottam. A nagyobb maradékokat, amikből még kitelik valami, szintén megpróbáltam hasonló méretű téglalappá hajtani. A formátlan, kisebb anyagokat feltekerem és egy kosárba gyűjtöttem.

Ha már látom, hogy melyik anyagcsoportból mennyi van, könnyebben el tudom dönteni, miben, hogyan érdemes tárolni őket. Mindent szerettem volna átlátni. Nagy, ikeás dobozaim vannak, ezeket az oldalukra állítottam, és mint egy szekrénybe, szépen beletettem az összehajtott anyagokat.

Mikor a doboz tele lett, visszaállítottam az aljára. Így az összes anyag éle látszik, áttekinthető, könnyen kivehető, amikor szükség van rá.

Ha mindent látok, akkor kevésbé kerül majd sor felesleges anyagvásárlásra. Az anyagok katalogizálására is jó módszer a Trello, a használatáról itt írtam. Az anyagokat lefotóztam, mielőtt összehajtottam és a dobozokba raktam volna őket, és megmértem a szélességüket és a hosszúságukat.

kepkivagas_2.JPG

Így csináld:

Hozz létre egy Anyagok nevű táblát, az egyes anyagcsoportoknak pedig külön listákat. Minden anyag külön-külön kártyát kap, amit elláthatsz a fotójukkal és megadhatod a méretüket. Ha te is elfelejted, hogy kimostad-e már az a nyagodat, érdemes egy "Avatva" checkboxot létrehozni! A fenti képen látom, hogy ez az anyagom egy 150 cm széles és 250 cm hosszú punto jersey, amihez két képet csatoltam, egy megjegyzést fűztem hozzá (rákattintva megnézhetem, hogy mit, pl. hogy ereszi a színét, vagy hogy hol vettem), és egy checkboxom van, amit ki is pipáltam (jelen esetben avatva van az anyag).

A monitoromon így néz ki az Anyagok táblám, amit lefelé és jobbra is görgethetek még:

kepkivagaas.JPG

Ha varrni szeretnék valamit, megnézem, melyik anyagomból lehetne, melyikből mutatna jól, melyik elég rá. Ha megvarrok valamit, a Szabásminták táblámon az adott minta alá feltöltöm az anyag képét, az Anyagok tábláról pedig törlöm az adott kártyát, vagy, ha nagyobb darab maradt az anyagból, akkor átmozgatom az anyag kártyáját a Nagyobb maradékok listára.

Jó szórakozást! :)

A cikksorozat további részei:

Ruhatár-tervezés - Bevezető, kedvcsináló 

Ruhatár-tervezés 2. - Meglévő ruhák szelektálás

Ruhatár-tervezés 3. - Szabásminták rendszerezése

Ruhatár-tervezés EXTRA - Letölthető PDF munkalap varrós projektekhez

Ruhatár-tervezés 4. - Meglévő anyagok rendszerezése (jelenlegi cikk)

Ruhatár-tervezés 5. Saját paletta kialakítása

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr5215231666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása