gomblyuk

gomblyuk

Rongyrendező

2014. november 25. - Ágivarr

Régebben volt egy külön helyiség, ahol a nagy, másra nem használt asztalon bármilyen félbehagyott varrnivalót és bármennyi időre otthagyhattam. Kiszabott anyagok halomban... ez mostanában nem kivitelezhető, tekintve, hogy a szabásra alkalmas egyetlen asztal az ebédlőasztal is egybenEmiatt (is) elsőnek pont nem varrós bejegyzések születtek, hanem egyéb karácsonyi kreatívkodás így november közepén-végén.

A helyhiány persze nem csak a munkafolyamatok megvalósítása során akadály, a tárolás is probléma. A nagymamámtól örökölt Pfaff varrógép is helyhiány miatt parkol a szüleimnél, néhány száz km-re tőlem.

És a rongyok... vagy 20 éve biztosan gyűjtöm az anyagokat. Rengeteg ilyen-olyan textil várja, hogy készüljön belőle valami. És időnként készül is, a legváratlanabb alkalmakkor kerül elő egy-egy anyag, pont olyan, amire épp akkor szükség van.

Ezt az előkerülést nem lehet a véletlenre bízni, tekintve, hogy 4 nagy ikeás doboznyi anyagom van itthon, és további 12 doboznyi a szüleimnél. Hosszú évekbe telt, míg kigondoltam, hogyan lehetne mindezt a rengeteg rongyot rendezetten és kereshetően tárolni, nem egy nagy találmány egyébként, de hát nem ezen járt folyton az eszem. A megszokott módszer szerint emlékezetből próbáltam kibányászni a dobozokból a keresett anyagot, aminek egyre nagyobb kupleráj lett a vége a dobozokon belül és a dobozokat nézve is. A szüleimnél az anyagok a pincében vannak, Apukám méretre készített egy falnyi konzolos polcot a 12 doboznak, amikre nagyméretű szemeteszsákokat húzott, hogy ne porosodjanak. Néhány turkálás után se rend, se ép zacskó, csak kupi és por...

A mostani őszi szünet előtt elhatároztam, hogy rendet teszek, de most végleg. Ennek lépései:

  • dobozokban rendrakás
  • textilek katalogizálása
  • dobozfedő-huzatok varrása
Négy itthoni és három másik dobozon vagyok túl, a téli szünetben pedig befejezem a maradék 9-et. Már most látszik, hogy több hely lett a dobozokban :)
A rendrakás egyértelmű: az anyagot doboz-méretűre hajtogatom és szépen a dobozba teszem. DE! Előtte minden anyagból levágtam egy kb. 5x5 cm-es négyzetet. Az azonos dobozba kerülőkhöz készítettem egy karton kártyát, a doboz sorszámával. Persze a dobozra szintén ráragasztottam, hogy hányadik.

Néhány éves szokásom, hogy a szép papírdobozokból (zsebkendős, teás, kávés, bonbonos, kozmetikumos stb.) kivágom a nagyobb, összefüggő és dekoratív részeket. Többnyire könyvjelzőnek használja őket a család (sok fogy, mert a gyerekek elrágcsálják olvasás közben a sarkukat), de most a textilek katalogizálására is fel tudtam használni belőlük.

Íme az 1. számú doboz tartalmát jelző rongydarabok és a kártya:
Ezeket felfűztem, itthon tárolom. Ha kitalálok valami varrnivalót, előveszem ezeket a rongydarab-gyűjteményeket, kikeresem a megfelelő anyagot, és ha a megfelelő doboz nem itthon van, legközelebbi hazalátogatáskor kikeresem (kényelmesebb esetben hazatelefonálok, és megmondom, melyik dobozból mit vegyen elő Anyu :). Mindenképp türelemre tanít a várakozás...
Nem törekedtem arra, hogy az anyagok színe vagy fajtája szerint bármiféle csoportosítást kialakítsak, egyrészt mert nem az örökkévalóságnak szól a gyűjtemény, hanem folyamatosan használok belőle, másrészt, mivel több lépésben és helyszínen történik a rendszerezés, nem is tudnám teljes körűen megvalósítani.
Egyszer, még a gyerekek kicsi korában volt egy hasonló, befejezetlen kísérletem ugyanerre, amikor a gyerekek ismerkedtek a számokkal és a mérőszalaggal (melyikük mivel): kivágtak az anyagokból, megmérték őket, beragasztották egy füzetbe és mellé írták, mekkora. Ez jó ötlet, de most eltekintettem ettől, nagyjából emlékszem a méretükre, tudom, melyik mire lesz elég.
 Ez már csak kedves emlék :)
A dobozfedő huzatokat egy másik bejegyzésben mutatom be.

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr7314095171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hímzett könyvjelző | 2016.02.19. 19:02:20

[…] színes zsebkendősdobozok hosszanti oldalát vágom ki, ebből egész gyűjteményem van már, és nem csak könyvjelzőnek hasznos ez a hulladék […]

Szabásmintaívek tárolása | 2016.03.06. 14:53:13

[…] a katalogizált anyagmintáimat […]

Csipkerózsika köntöse | 2016.03.26. 09:44:26

[…] álljon, nincs mese, az alkalmi kölcsönvevőnek is kell egy saját darab. Megkerestem a rongyrendezőmben, a megfelelő dobozból elővettem, kimostam, kivasaltam. A szabásminta-katalógusomból kinéztem […]

Költözés – a textilbirodalom visszavág 1. | 2017.04.02. 17:38:54

[…] csak nőtt, ugyanis minden szekrényből rejtett anyagtartalékok kerültek elő. KILÓSZÁM. A bedobozolt anyagokon FELÜL. És én abban a hitben voltam, hogy rendben tartom az […]
süti beállítások módosítása