gomblyuk

gomblyuk

2 szabásminta, 6 póló

2015. május 25. - Ágivarr

Hirtelen kellett ünneplős felsőt keríteni a lányomnak, még a március 15-i iskolai ünnepségre. A hagyományos blúzokat már nehéz ekkora bakfisokra ráerőltetni (mellesleg a tavalyit kinőtte), a boltokban meg épp nem találtunk szép, ünneplősnek is beillő fehér felsőt, csak csillogós, feliratos, csajos, anya-én-ezt-nem-veszem-fel pólókat. Fehér anyagot viszont mindig lehet kapni :) Hogy ne legyen túl egyszerű a kész felső, az itthoni készletből kerestem fehér, rugalmas, tüllszerű, búzavirágkék apró mintás hozzávalót, és egy egyszerű raglánujjas szabásminta átalakításával ezt az aranyos pólót varrtam.Raglán fehér (1)

 

Tetszett is, jól is állt a fazon, így eltettem a szabásmintát. Később még két felsőt varrtam ugyanezzel a mintával, csak betét nélkül:

Raglán piros (1)

Raglán rózsaszín (1)

Passzénak a fehér felső esetében a saját anyagát használtam, a piroshoz sima piros vékony dzsörzét, a rózsaszínhez vékony fehér passzéanyagot. A fehér kivételével a színén le is tűztem a nyakkivágást és az ujjak szélét ikertűvel, így a rugalmasságuk megmaradt.

Raglán fehér (2)Raglán piros (2)Raglán rózsaszín (2)

A másik szabásmintát a lányom választotta ki. Ez még egyszerűbb, ugyanis csak az elejét és hátát kell kiszabni, ujja külön nincs, csak egy miniujj egybe szabva az elejével és a hátával. Ez a zöld volt az első, ami elkészült, az abszolút kedvenc (egyébként a legkevésbé minőségi anyag a többihez képest):

Ujjatlan zöld (1)

Majd ez a kettő követte:

Ujjatlan kék (1)

Ujjatlan sárga (1)Ezeknek szintén szegélyt varrtam a nyakkivágásába és az ujja szélére: a zöldnek saját anyagából, a kéknek ugyanabból a pirosból, mint a piros pöttyös felsőnél, a vaníliaszínűnek pedig a saját, hímzés nélküli testvéréből, amiből egyébként a háta is készült (a hímzettből csak kevés volt, ezért a válla varrását előbbre is kellett hoznom a háta válla meghosszabbításával).

Ujjatlan zöld (2)

Ujjatlan kék (2)

Ujjatlan sárga (3)

Néhány nyakkivágást elrontottam már az évek során, mire nagyjából kialakult, milyen anyagból mekkora passzét érdemes vágni, hogy a nyakát ne ráncolja össze és ne is álljon el leffegve a nyaktól. Erre jutottam (bárcsak korábban elárulta volna valaki!):

1. Saját anyagból készített passzé:

a) nem rugalmas anyag: ferdepántot készítek és a nyakkivágásnál kb. 5%-kal rövidebbre szabom (kész méretére vonatkozik) - ez történt a zöld felső esetében.

b) rugalmas anyag: a szálirányra merőlegesen, azaz a nyúlásával azonos irányban szabom ki a nyakkivágásnál kb. 10-15%-kal rövidebb passzét (az anyag vastagságától is függ, a vaníliaszínű anyagnál 15%-kal rövidebbet szabtam, mert a jó tartású pamutdzsörzét sokkal nehezebben rántja össze a passzé, szépen kisimul, viszont ha nem elég rövid, maga a passzé áll el a nyaktól a merevsége miatt).

2. Rugalmas pamutdzsörzé anyagból készített passzé:

a) ha a felső és a passzé ugyanolyan anyagú: 15%-kal rövidebb pántot szabok az 1.b) szerint.

b) ha a felső anyaga merevebb, vastagabb, mint a passzénak szánt anyag, azaz nem tudja könnyen összerántani a nyakat, akkor 15-20%-kal rövidebbet érdemes szabni - így csináltam a piros pöttyös felsőnél.

3. Passzéanyag (bordás kötésű és jó esetben elasztánt is tartalmaz):

erre már találtam "szakirodalmat", 20-25%-kal rövidebb passzét kell készíteni, mint a nyakkivágás, de az én tapasztalataim alapján ez is nagyon anyagfüggő, a rózsaszín pöttyös felső esetében én csak 15%-kal rövidebbet szabtam ki.

Az ujjak végére való passzékra ez a számítás csak akkor igaz, ha buggyosat szeretnénk. Én ezeknél a felsőknél csak egy leheletnyit nyújtottam meg a szegélyt varrás közben, hogy szép, sima ujjakat kapjak.

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr9114095187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása