Ez a pont (és majd a következő, az azonosítócímkék) összefügg az előzővel: a csomagolással párhuzamosan készítsd a "ládalistát", azaz azt a felsorolást és rendszerezést, amiben jól nyomon követhető, hogy hány csomagod van és mi van bennük. Ezt legjobb egy bármilyen táblázatkezelőben csinálni
Perfekcionisták további adatokat is rögzíthetnek: csomag sorszáma, mérete, térfogata, tömege, melyik helyiségbe való holmikat tartalmazza, törékeny-e stb.
A lányom épp a dobozolás közepén ment nyelvvizsgázni, már mindent elcsomagoltuk a könyvespolcokról, de a táblázat alapján könnyen beazonosítottam azt a dobozt, amiből aztán elő tudtam venni a szótárakat. Táblázat nélkül fogalmam sem lett volna, melyik csomagban mi van. (Feltüntetheted a tartalmat is magán a dobozon, de így azért - főleg számos doboz esetében - nehezebb őket áttekinteni.) A nyilvántartás segít abban is, hogy a beköltözés után a valóban fontos tartalmakat csomagold ki először. Az én ládalistám (egy része) így néz ki:
És ez csak a nappali a 24. dobozig, a 36-ból. Ezt a listát kicsit kivesézem.
Helyiség: könnyű dolgod van, ha ugyanannyi és ugyanolyan funkciójú helyiséged lesz az új helyen is, de gyakran nagyobb (vagy éppen kisebb) lakásba vagy házba költözünk. Az is egy megoldás, hogy azt a helyiséget írod fel, ahol BEpakoltad az adott holmit. Mi most kicsivel nagyobb lakásba költöztünk, egész pontosan egy gyerekszobával és egy zuhanyzós WC-vel nagyobba. Ez utóbbiban nehéz lenne bármit is tárolni, így a fürdőszobai holmik mind mennek a kádas fürdőszobába, elég azt írni a dobozra, hogy FÜRDŐ, a WC-ajtót pedig jól becsukni. A plusz gyerekszobába (ami egyértelműen a babaszoba) viszont bekerülhet minden, ami a babáé, de eddig a nappaliban tároltuk, mert egyszerűen ott volt hely. Az előző lakásban szétszereltük az elektromos zongorát és a helyére állítottuk fel a babaágyat. Másképp szólt, de nem bántuk. :) Most zongora mehet a nappaliba, babaágy a babaszobába... A babaholmis dobozokra, zsákokra ezért nem azt írtam, hogy NAPPALI, hanem azt, hogy BABA, mert ott pakolom majd KI a holmit. Vigye oda a költöztető, tegye le ott, ne nekünk kelljen a dobozrengetegben utólag rendet teremteni, legalább első körben. (A költöztetők tényleg megkérdezték, hogy melyik csomagot hová vigyek.)
Sorszám: Az egyértelmű beazonososíthatóság záloga. Nálam helyiségenként kezdődik újra a számozás, de ha úgy tetszik, folytatólagosan is lehet számozni az összes motyót. Azért elég elrettentő azt kimondani, hogy "a 239. dobozt keresem, nem láttad?" :|
Csomagoló: Hogy tudd, hogy néz ki, amit keresel. Kis doboz, nagy doboz, nagy zsák, kis zsák, a vége felé pl. szennyeskosár, nagy sárga szemeteszsák, az a lyukas oldalú ikeás kék szatyor, nagyapám katonai hátizsákja stb.
Térfogat: Na ez vajon miért fontos? Nem fontos, csak ha érdekel, hogy mennyi összköbmétert fogsz költöztetni. Tájékoztató adat lehet a költöztetőnek, tudja, hogy kb. mekkora teherautóval kell jönnie, ha van választása (a bútorokat előre megkérdezik, megsaccolják). + Tudni fogja, hogy átlátod a saját költözésed, és akár utána is tudsz számolni, hogy pontosan hányszor is szükséges fordulnia (időbérben vannak, akiknél én érdeklődtem). Mi előre mindent elárultunk nekik, hány zsák, hány doboz, bútort alig vittünk (sok volt az előző lakásba tervezett bútorunk), mégis panaszkodtak, hogy hű de sok cuccunk van, milyen nehéz. Persze. Ajándék menet volt nekik, néhány bútor és sok doboz. Lehetett volna a nagymama 100 éves vitrines, 300 kilós, 4 folyóméter tömör tölgyfa szekrénysora is, na az a nehéz.
Súly: Nekünk is, a költöztetőnek is fontos. Pakoláskor a nehéz kerül alulra, a könnyebb felülre, nem mindegy, ki emeli meg stb.
Tartalom: a lényeg, amiről fentebb írtam. Ha sikerül nagyjából ütemesen és szisztematikusan pakolni, akkor pár szó képes beazonosítani a csomagba rejtett holmikat. Írhatod részletesen is, ha van rá időd, szerintem nem lesz...
Mi az utolsó nap kivételével végig tudtuk alkalmazni ezt a módszert, vezettük a listát rendületlenül. Utolsó napra a konyha tartalma maradt. Fogalmam sem volt róla, hogy ennyi holmi van az én rendezett, szervezett kis konyhámban! Elfogytak a dobozok, zsákok, hátizsákok, ikeás szatyrok, minden. A konyhai eszközök ömlesztve kerültek beléjük, se súly, se sorszám, se tartalom sehol. Egyet tudok: az a konyhai doboz, amin nincs azonosítócímke...
Tanulság 1#: A konyhában annyi a holmi, mint a lakás többi részében összesen (5 emberre). Ezért SOKKAL előbb neki kell állni becsomagolni.
Tanulság 2#: A költöztetőknél gyakran van plusz doboz végszükség esetére, a miénk 300 Ft/db áron adta őket. Mindig kérdezd meg, hogy hogyan kell összeállítani, megragasztani! Mi nem kérdeztük, mert egyértelmű volt, széles ragasztószalag, kész, hülye is meg tudja csinálni. Igen ám, de ezek már használt, poros dobozok voltak, poros teherautóból előhúzva. Szerencsénk volt, hogy csak egy esett szét, bánta 4 mélytányér, 4 bögre, pár üvegpohár. :( Helyettük majd keresünk valami szép vidámat.
Érdemes egy listát szentelni a költöztetendő bútoroknak, egyéb tárgyaknak is. Amit vinni kellett, azokat én megjelöltem színes washi tape-pel, így messziről tudtak a szállítók (és Apukám, aki a szállítókat a berakodási helyszínen felügyelte, instruálta - köszönöm!), hogy amin nincs színes ragacs, az marad.
A következő posztban a ládalistának értelmet adó azonosítócímkéket mutatom be, amit majd letölthetsz és személyre szabhatod!
We are moving home and we would like to do it wisely. This post is about moving inventory.