gomblyuk

gomblyuk

Megmentem a kabátom - brandenburgi gombolás

2018. november 13. - Ágivarr

Biztos észrevetted, hogy kevesebbet írok ezen a blogon, ennek az "ötödik gyermekem", a fehérneműs blogom az oka. Egy évet adtam neki, hogy fejlődjön, meglássam, mi lesz belőle, hová növekszik, mennyire bírom összeegyeztetni a blogokat a családommal, Bubu nevelésével, az élet fordulataival. Ez az egy év lassan véget ér, és azt mutatja, érdemes a fehérneműs témát tovább folytatni. Sok munka, idő, mellette azonban ugyanúgy varrok más dolgokat is, csak nem mindig tudom megírni, legfőképpen azért, mert elfelejtek fotózni. Úgyhogy erre jobban figyelek a jövőben! :) Tegnap fejeztem be egy javítási munkát, fotóztam, szívesen csináltam, ezért megosztom veled is!

09_kabat_kesz_1.jpg

Ez a kedvenc átmeneti kabátom. Legalább nyolc éve vettem, gyapjú keverék szövetből van, kapucnis, szeretem a színeit, illik hozzám az egész. Jól is tartja magát, kivéve a gombolása. Kis kutatás után megtudtam, hogy brandenburgi gombnak hívják, hogy készen csak ugyanolyan (vacak) műbőrből lehet beszerezni, mint amit eredetileg varrtak rá, és ami tönkrement rajta, cserélni kell.

02_kabat_regi.jpg

Mivel műbőrt újra nem akartam rátenni, bőr gombolás pedig nem kapható készen, elmentem abba a pécsi bőrdíszműves-kellék boltba, ahol régebben sokszor megfordultam, de az utóbbi időben nem jutottam el. Jó volt újra bemenni, semmi nem változott, az árak se nagyon! :) Meg is vettem mindent, ami kell a javításhoz (meg ami nem kell, azt is - kistáskát is fogok varrni!): hulladék vastagabb bőrt, vékony bőrcsíkot, vastagabb bőrvarró zsinórt, bőrvarró cérnát és géptűt.

01_alapanyagok.jpg

Először körbeférceltem a takarólapocskákat a kabáton, hogy majd tudjam, ide kell visszavarrni az újakat.

03_regi_gomb_helye.jpg

Lefejtettem mind a hat alkatrészt.

04_gombok_leszedve_2.jpg

Rendesen tönkre voltak már menve...

04_gombok_leszedve_1.jpg

A vastagabb bőrre zsírkrétával körberajzoltam az egyik takarólapot hatszor...

05_takarolapok_1.jpg

... és kivágtam őket.

 05_takarolapok_2.jpg

A nehezebb rész ezután következett: a "zsinór" elkészítése a gombhoz és a gomblyukhoz. A bőr természetes anyag, megnyúlik idővel, ahogy a cipő kitágul, a kesztyű az izületeknél kidomborodik, a gomblyuk pedig kinyúlik. Ezért azt találtam ki, hogy a vékonyabb bőrcsíkba (amit egyébként teniszütők nyelére használnak) beragasztok vastagabb bőrvarró zsinórt, így nem fog tudni megnyúlni. Hobbiragasztót használtam, ami nem merevedik meg, száradás után színtelen és hajlékony marad (az ékszertartónál is ezt használtam, az általam ismert legjobb ragasztó erre a célra).

06_zsinor_keszul_1.jpg

A ragasztózás után csipeszekkel rögzítettem a félbehajtott bőr két rétegét. 72 cm zsinór kell (6 db * 12 cm), két lépésben tudtam csak ragasztani, mert csak 50 csipeszem van. :) Közvetlenül a zsinór mellett szorítanak a csipeszek.

06_zsinor_keszul_2.jpg

A kis csipeszek jól összeszorították a zsinór mellett a bőrt:

06_zsinor_keszul_3.jpg

Végig is varrtam, hogy idővel nehogy szétnyíljon a sok használattól. Ehhez a bőrvarró tűt használtam, aminek éles szélei vannak, képes utat vágni magának a bőrben. A teflonos talpnak is végre hasznát vehettem.

06_zsinor_keszul_5.jpg

Kész a 72 cm bőrzsinórom!

06_zsinor_keszul_6.jpg

Felvágtam 12 cm-es darabokra.

07_gomb_keszul_2.jpg

A műanyag gombokat megtartottam, 3 zsinórral és 3 takarólappal összeállítottam a gombos feleket.

07_gomb_keszul_1.jpg

Szintén ragasztóval erősítettem a takarólapokra őket, és hogy a csipesz ne ragadjon bele a ragasztóba, a vékony bőrből kis fedést készítettem a fonákoldalra.

07_gomb_keszul_6.jpg

A másik oldal három gomblyukát ugyanígy állítottam össze.

07_gomb_keszul_5.jpg

07_gomb_keszul_3.jpg

07_gomb_keszul_4.jpg

Íme a csinos brandenburgi bőrgombjaim:

07_gomb_keszul_7.jpg

A kabáton pirossal körbefércelt részekre felragasztottam őket és hagytam száradni.

08_gomb_felvarras_1.jpg

Utolsó lépésként felvarrtam géppel mind a hat takarólapot, a zsinóros oldalon kétszer is átmentem egymás mellett, hogy jól rögzítsem.

08_gomb_felvarras_2.jpg

Igazán tartós gombolást tudtam így készíteni, valószínűleg tovább bírja majd, mint maga a kabát. Ha elhordom,  majd szétszedem, és ennek a mintájára varrok egy új kabátot magamnak. Elmondhatom majd, hogy a gombhoz varrom a kabátot! :)

09_kabat_kesz_2.jpg

A gombolást mindenféle előzetes kutatómunka és szaktudás nélkül készítettem, ezért lehetnek hibái!

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr614369453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása