gomblyuk

gomblyuk

Nyári kalap

+ szabásminta 50-es méretre

2019. május 17. - Ágivarr

Bubu kinőtte a tavalyi kalapját, amit vettünk, nem varrtam, szemben a tavalyelőttivel, amit egész pici korában készítettem (bejegyzés róla szabásmintával itt). Újra kalapot varrtam, erről olvashatsz most.

Bár rengeteg varrós magazinom van, az ő méretében nem találtam olyan mintát, ami tetszett volna, ezért inkább megrajzoltam magamnak a szabásmintát a tavalyi alapján. Egy kiskalap esetében ez nyugodtan megtehető és nem is nehéz. Ha épp 50-es fejkörfogatra keresel nyári kalapot, a mintát letöltheted a cikk végén. Bubu kalapjai:

00_bubu_kalapok.jpg

A kalap szabásmintája három fő részből áll: fejtető, a fej oldalsó része és a karima, ezen kívül készítettem hozzá egy kis pántot is, ami segít a fején tartani a kalapot. Kétféle anyagot használtam: egyet a kalap színoldalának, egyet a bélésének, mindkettő pamutpuplin. A bélést merevítettem vékony, szövött rávasalható közbéléssel.

A három fő részt kiszabtam:

  • fejtető: külső és belső anyagból 1-1, közbélés 1
  • fej oldalsó része: külső és belső anyagból 2-2, közbélés 2
  • karima:  külső és belső anyagból 2-2, közbélés 2

+ pánt, megkötő: 1 db 30 cm x 2,5 cm anyagcsík, ahogy én csináltam, vagy 2 db 25 x 2,5 cm anyagcsík, ha hagyományosan megkötős lenne.

A bélés részeire rávasaltam a közbélést. Az oldalsó részek és a karima két felét színenként összevarrtam, a varrást szétvasaltam, színéről a varrás mellett kétoldalt letűztem.

01_karima_1.jpg

 

01_karima_2.jpg

A karima elkészítésével folytattam. Színt színére fordítva összevarrtam a két réteget a nagyobbik, külső körív mentén.

01_karima_3.jpg

A varrás mellett 1-2 mm-re cikcakkollóval levágtam a felesleget, így kifordítás után nem lesz vaskos a perem.

01_karima_4.jpg

Kifordítottam a karimát, szépen levasaltam a szélét.

01_karima_5.jpg

A peremét a színéről (kék csíkos) 1-2 mm-re körben letűztem, és folytatólagosan, talpszélesen egyre befelé haladva, spirál alakban végigtűztem az egész karimát. A lenti képen látszik, hogy az oldalvarrásnál indultam el a peremtől befelé, és kezdtem meg a spirál varrását. Ezzel merevebb lett a karima.

01_karima_6.jpg

Ezután a fejtetőhöz hozzávarrtam a fej oldalsó részét, ami  - mivel már előzőleg az oldalainál összevarrtam - egy hengerre hasonlít. Az A-B pontokat illesztettem. Itt arra ügyelj, hogy nem a vágott széleket kell egyeztetni, hanem a varrás vonalát, ami 1 cm-vel beljebb esik.

02_fejresz_1.jpg

Kifordítottam, a varrásráhagyást az oldalrész felé fordítva az anyag színéről letűztem. A bélést is ugyanígy elkészítettem.

02_fejresz_2.jpg

A pánt széleit ferdepántkészítő segítségével egyenletesen bevasaltam. 

03_megkoto_1.jpg

Félbehajtva végigvarrtam, egy kb. 6 mm széles megkötőt kaptam. Ferdepántkészítő nélkül is készülhet természetesen. A közepére kötöttem egy csomót, és a két végét egy zsinórstop lyukán átfűztem. A csomó akadályozza meg, hogy a zsinórstop lecsússzon a pántról. Ha kétlyukú zsinórstopod (malackád) van, akkor nem kell a csomó.

03_megkoto_2.jpg

Jöjjön a végső összeállítás!

A fejrészt színével kifelé fordítottam, és a színével ráillesztettem kívülről a karimát (perem lefelé néz), C-pontra ügyelj! A vágott szélénél körbevarrtam.

04_osszeallitas_2.jpg

Az egészet átfordítottam, így a színoldal (kék csíkos anyag) fonákja került belülre, a karima befelé lóg.

04_osszeallitas_3.jpg

Beleillesztem a bélésből készült fejrészt színoldalával az üreg felé. Az oldalsó jelölőpontokhoz rögzítettem a megkötőpántot, ennek a két anyagréteg közé kell esnie.

04_osszeallitas_4.jpg

Körbegombostűztem az egészet...

04_osszeallitas_5.jpg

... és egy 8 cm-es rész kihagyásával újra körbevarrtam az összes réteget.

04_osszeallitas_6.jpg

A varrásráhagyást becsipkedtem.

04_osszeallitas_7.jpg

A 8 cm-es résen át kifordítottam a kalapot.

04_osszeallitas_8.jpg

A résnél visszahajtottam a bélésanyag ráhagyását, összeférceltem a rétegeket. Mindkét oldalról a fejrész felé vasaltam az anyagot, majd körben az összes rétegen át végigvarrtam a színoldalról.

05_tuzes_1.jpg

Belülről is szép a végeredmény, akár kifordítva is lehetne viselni, bár úgy a megkötő csak dísz.

05_tuzes_2.jpg

 

06_sun_hat_1.jpg

A kalap használatban, itt épp a megkötő hátrakeveredett.

06_sun_hat_2.jpg

 

06_sun_hat_3.jpg

A szabásmintát letöltheted itt: Babakalap szabásminta 50-es

A szabásminta varrásráhagyást nem tartalmaz, javasolt varrásráhagyás: 1 cm.

A bejegyzés trackback címe:

https://gomblyuk.blog.hu/api/trackback/id/tr9914698922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása